Impactul soluțiilor de pr marketing este tot mai puternic – atât asupra credibilității brandului, cât și asupra rezultatelor înregistrate pe termen lung. O demonstrează chiar statisticile. 92% dintre utilizatori au mai multă încredere în influenceri decât în reclamele tradiționale. 49% dintre cei intervievați au declarat că îi enervează abordările clasice ale business-urilor și că le consideră irelevante. Majoritatea chiar utilizează adblock, ceea ce transformă inevitabil eforturile tale ca marketer în investiții inutile.
Tocmai de aceea, multe branduri au renunțat la campaniile plătite și-au luat în considerare colaborările cu formatorii de opinie. Este mai eficient atât din punct de vedere reputațional, cât și financiar. Specialiștii spun că ROI-ul strategiilor de influencer marketing este mai bun decât al celorlalte platforme. În ciuda beneficiilor diverse pe care le garantează, un parteneriat cu o persoană publică vine cu responsabilități și provocări specifice. Câteva exemple de AȘA DA și AȘA NU poți descoperi în rândurile de mai jos.
Table of Contents
ToggleCampanii reușite de pr marketing
Marile branduri au înțeles cât de important este să integreze strategii de pr marketing. S-a dovedit că deciziile de cumpărare pot fi influențate de persoane cu autoritate, care promovează serviciile sau produsele într-un mod creativ. Tocmai de aceea, 75% dintre companiile B2B au prioritizat activitățile de influencer marketing.
Dacă ar fi să facem un top al celor mai eficiente, printre cele care trebuie să fie menționate se numără:
- H & M
Companie suedeză, H&M s-a poziționat pe piață drept un brand care oferă haine calitative, în pas cu tendințele, dar la prețuri accesibile. Foarte populare sunt colaborările cu designeri renumiți din domeniu. Karl Lagerfeld, Stella McCartney sau Paco Rabanne au creat colecții inedite pentru audiența H&M.
La fel de inspirați au fost și în ceea ce privește alegerea influencerilor de-a lungul timpului. În 2017, pentru a promova colecția de toamnă, brandul le-a ales pe Julie Sariñana (fashion blogger) și pe Ela Velden (model). De asemenea, în 2022, Gigi Hadid a fost figura centrală a campaniei Welcome to Hotel Hennes. Hotelul era un loc fictiv, dedicat pasionaților de nonconformism, unde moda nu are reguli și nici restricții, iar Gigi Hadid s-a potrivit perfect în peisaj.
Cea mai nouă inițiativă este cea de la Met Gala, unde brandul a oferit haine unicate unor personalități foarte apreciate, mai ales în online. Paloma Elsesser (model și influencer), Quannah Chasinghorse (model și actriță) și Adwoa Aboah (model și actriță) au fost printre opțiunile selectate de H&M. Cu siguranță, în spate a stat o agentie de pr care a supravegheat cu atenție fiecare detaliu.

Sursa – www.h&m.com
- Fashion Days
Fashion Days se numără printre cele mai populare platforme de shopping online. Este deja binecunoscută abordarea fresh pe care o are în raport cu produsele promovate pe site.
Nu putem uita campania de pr marketing #bungust #bunsimț pe care Fashion Days a creat-o pentru a încuraja publicul să renunțe la obiceiurile lipsite de bun-simț. Spotul cu Adelina Pestrițu care pune la punct șoferii de trafic neciopliți sau care aruncă gunoaie pe jos s-a viralizat instant.
A fost o inițiativă smart de promova ideea conform căreia responsabilitatea trebuie să se regăsească în fiecare decizie pe care o iei. Stilul pe care îl alegi te definește ca persoană și îți influențează în mod direct aparițiile, dar și viața. Eleganța trebuie transmisă, așadar, și prin comportament, nu doar prin intermediul hainelor.
La fel de cunoscute sunt și campaniile #DONATIONDAYS (promovarea sustenabilității) și #responsabilitatesocială (încurajarea vaccinării). Speak și Ștefania au participat la inițiativă, ceea ce i-a conferit și mai multă relevanță și vizibilitate, tocmai datorită reputațiilor celor doi.
În cea mai nouă apariție de la Beach Please, Carmen Grebenișan a venit în susținerea brandului și a promovat standurile Fashion Days. Carmen a fost cu siguranță o alegere inteligentă de pr. Este creator digital, este pasionată de zona fashion și are parte de multă expunere în online, dar și în offline.

Sursa – www.youtube.com
- Adidas
Nu mai există nicio clarificare de făcut în cazul imaginii pe care Adidas și-a construit-o de-a lungul timpului. Trebuie menționate, totuși, eforturile continue pe care le face pentru a rămâne o alegere îndrăzneață, mai ales pentru publicul tânăr.
Echipa de marketing a ales să implementeze un cocktail interesant de postări pe TikTok, o platformă dedicată tuturor, nu doar generației Z, contrar percepției generale. Așadar, brandul a ales mai mulți influenceri cunoscuți din diverse industrii. A optat atât pentru tik-tokeri (Benji Krol), cât și pentru personalități populare în rândul milenialilor precum Greeny Beany.
Mixul inedit pe care l-a ales Adidas a reușit să capteze atenția și să obțină reacțiile dorite. Audiența care face parte din categoria gen Z este recunoscută pentru loialitatea trecătoare, dar și pentru preocuparea față de noile trenduri. Așadar, în asemenea cazuri, e nevoie de o abordare specifică, pe care se pare că a Adidas a înțeles-o perfect. Lecția pe care orice antreprenor trebuie să o preia de aici este că fiecare platformă îți poate oferi o oportunitate de evoluție. Contează cum te raportezi la rezultate și ce servicii de pr alegi.

Sursa – www.tiktok.com
Exemple de așa NU
Nu toate strategiile de pr marketing obțin efectul scontat – aproximativ 25% dintre campanii dau greș. Nu e atât de simplu să alegi un influencer și să obții rezultate de succes. Sunt mulți factori pe care e esențial să-i iei în calcul. Orice greșeală pe care o faci – oricât de mică ar fi – poate dăuna reputației și implicit ratei de vânzare.
- Lidl și Sânziana Negru
O discuție foarte actuală, dar și un exemplu evident de AȘA NU. Sânziana Negru (creator de conținut) alături de partenerul ei, Ștefan Floroaica, au promovat câteva produse Lidl la Electric Castle.
Dacă la început părea doar un simplu joc interactiv, unde scopul era ca iubitul Sânzianei să ghicească produsele cumpărate, reclama s-a transformat într-o problemă de imagine. La finalul filmării, punga unde se aflau alimentele a fost aruncată la gunoi. Ceilalți participanți la festival au sesizat întâmplarea și au postat-o pe rețelele sociale, ceea ce a stârnit multe discuții și reacții negative.
Primele declarații ale influenceriței au venit la 5 zile după eveniment, ceea ce nu a făcut decât să încingă și mai tare spiritele. Cel care a luat cuvântul a fost iubitul ei, care a spus că el este răspunzător în întregime de situația creată. Tocmai pentru că a considerat că produsele respective nu mai pot fi consumate, a aruncat punga la gunoi. Imaginea Lidl a avut de suferit, mai ales pentru că brandul este un susținător vehement împotriva risipei alimentare. Culmea este că și Sânziana Negru este o promotoare a sustenabilității și protejării mediului înconjurător. Însă, de cele mai multe ori, imaginea din online nu coincide cu cea din offline. Este o lecție pe care companiile trebuie să o ia în calcul înainte de a-și alege influencerii.

Sursa – www.paginademedia.ro
- Excursia Shein
În 2023, Shein, un brand chinezesc de îmbrăcăminte, a oferit mai multor influenceri o excursie în centrul de inovare, unde se află lanțul de producție. Compania a fost acuzată în nenumărate rânduri că își exploatează angajații și că nu le respectă drepturile. Așa că a părut o idee bună să ofere publicului o imagine de ansamblu asupra mediului de lucru și a felului în care este tratat personalul.
Totuși, lucrurile nu au mers exact cum și-au dorit cei din echipa de marketing. Una dintre influencerițele care au fost vehement criticate este Dani Carbonari, care a apreciat la superlativ condițiile de muncă oferite de Shein. Totuși, înainte de a pleca în călătorie, a promis urmaritorilor că va evalua totul obiectiv și că va trage singură concluziile. În urma videoclipurilor postate și șterse ulterior, audiența a criticat-o pentru ușurința cu care și-a expus părerea, chiar dacă știa doar varianta companiei.
Orice strategie de pr marketing care pare forțată nu are cum să dea randament. Audiența a reacționat negativ și a acuzat atât brandul, cât și formatorii de opinie că nu sunt în totalitate sinceri.

- Bud Light și Dylan Mulvaney
Dylan Mulvaney este una dintre cele mai apreciate influencerițe trans. A devenit cunoscută pe Tik Tok, tocmai datorită experiențelor pe care le-a împărtășit cu privire la operația de schimbare de sex pe care a suferit-o. A creat inclusiv o serie care s-a viralizat foarte repede pe tiktok – “Days of Girlhood”. La aniversarea de 1 an a tranziției pe care a făcut-o, brandul de bere Bud Light a ales să-i trimită o cutie personalizată.
Mulți consumatori de bere, adepți ai valorilor tradiționale, au fost deranjați de inițiativă. Tocmai de aceea, au ales să boicoteze compania. În scurt timp, acțiunile au scăzut, ceea ce a afectat implicit și imaginea brandului. Reacțiile nu au fost doar verbale sau scrise. S-a organizat inclusiv un boicot, susținut atât de clienți obișnuiți, cât și de celebrități. Pe lângă refuzul de a cumpăra brandul, mulți au ales să ardă cutiile de bere.
Mai rău este că Bud Light nu a răspuns în niciun fel, chiar dacă s-a poziționat ca o afacere susținătoare a comunității LGBTQ+. Dylan Mulvaney a trebui să gestioneze pe cont propriu valul de hate din online.

Sursa – www.people.com
Ce poți face pentru a evita situațiile neplăcute?
Dacă nu vrei să-ți pătezi imaginea, nu trebuie să-ți asumi riscuri în alegerea parteneriatelor cu influencerii. Vei avea nevoie de servicii de pr profesionale, dar și de o viziune de ansamblu asupra strategiei.
Iată care sunt aspectele care te vor ajuta să-ți construiești un renume de succes pe piață:
- Contactează o agentie de pr – Nimic nu se compară cu expertiza unui profesionist în domeniu. Când vine vorba de imaginea companiei tale, orice cuvânt ales greșit are puterea de a șterge toate eforturile depuse în trecut. Dacă nu vrei să riști, indicat ar fi să optezi pentru o agentie de pr.
- Alege influencerii potriviți – Găsește persoane care rezonează cu povestea și cultura brandului tău. Nu miza doar pe gradul de vizibilitate pentru că la final s-ar putea să ai parte de surprize neplăcute (vezi cazul Lidl). Înainte de a încheia colaborarea, evaluează prezența online a persoanei în cauză și poartă câteva discuții care să te ajute să iei o decizie.
- Gândește pe termen lung – Nu schimba prea des influencerii dacă vrei să-ți extinzi targetul și să le câștigi încrederea. Fii consecvent/ă și încheie contracte de lungă durată. Conform unui chestionar întocmit de Sprout Pulse în 2023, 33% dintre specialiștii intervievați au spus că aleg consecvența în detrimentul campaniilor one time.
Concluzii
Îți dorești mai multă expunere în industria în care activezi? Să-ți construiești o imagine de brand relevantă, în contextul în care piața e deja suprasaturată, nu e deloc simplu, dar nici imposibil. Marile companii apelează de mult timp la servicii de pr și echipe cu experiență pentru a menține încrederea clienților și a ține pasul cu noile tendințe. Nu e deloc ușor, oricât de intuitiv ar părea procesul în primă fază. Trebuie să alegi cu atenție influencerii cu care te asociezi, dar și să adaptezi comunicarea în funcție de situație.
Ține cont de exemplele de mai sus și nu uita să contactezi o agentie de pr!